|
|
|
|
|
met vriendelijke dank aan Ien Heldoorn voor dit
mooie reisverslag. |
|
copyright van deze foto's ligt
natuurlijk bij Ien Heldoorn (© 2019 Ien Heldoorn) |
|
en mogen alleen met toestemming
worden gebruikt. |
|
|
|
In de voetsporen
van de Impressionisten |
|
van 14 mei tot en met 20 mei 2019 |
|
|
|
|
|
Wat wist ik nou van het leven van
Vincent van Gogh? En van het leven van
Berthe Morisot? Of van Claude Monet dan wel van
Pierre-Auguste Renoir? Vóórdat ik reisde ‘In de
voetsporen van de impressionisten’? Om maar vier van
mijn favoriete impressionisten van deze vakantie te
noemen? Het antwoord is : "Weinig of niets.". Dat is
veranderd ná deze vakantie! Onderstaand vind je enkele
van mijn impressies. |
|
|
|
De
voetsporen van Vincent van Gogh (1853 – 1890)
pakten we op in Etten Leur, in de Van Gogh kerk
aan de markt. Vader Van Gogh was daar dominee
tussen 1875 en 1882. De enthousiaste gids
vertelde aan de hand van de glas-in-lood-ramen
en van de tableaus over het leven van Vincent
van Gogh. Vincent startte in 1872 een
levenslange briefwisseling met zijn jongere
broer Theo. Daardoor weten we veel over zijn
leven. Het was in Etten Leur dat hij besloot om
kunstenaar te worden. Zo staat hij daar dan ook
ingeschreven. |
|
|
|
|
|
|
Onze
‘voetstappen’ vervolgden we in de Borinage, een
arme mijnwerkersstreek. Vincent van Gogh woonde
en werkte daar in bittere armoede en was
depressief. Hij voelde de ontberingen van de
mijnwerkers en leefde letterlijk tussen de arme
mijnwerkers. Wij bezochten in Cuesmes een huis
waar hij woonde, zagen zijn kamertje. |
|
|
|
In dit huis maakten we
kennis met de boeken, die hij bestudeerde en die grote
invloed op hem hadden. Vincent van Gogh woonde ook in
Wasmes. Ook daar liepen we in zijn kamertje met bed en
tafel. Zijn raam zag uit op de mijn van Marcasse.
Vincent schrijft aan zijn broer Theo, dat hij 6 uur lang
beneden in deze mijn is geweest. Dit bezoek maakt diepe
indruk op hem. Het was een van de oudste en
gevaarlijkste mijnen van deze streek. Wij bleven boven
en liepen rond over het terrein van de inmiddels
vervallen mijn. |
|
|
|
We vervolgden de
voetstappen van Vincent van Gogh in Auvers-sur-Oise.
Daar woonde en schilderde hij in 1890. Auvers lag dicht
genoeg bij Parijs om zijn broer Theo te kunnen bezoeken.
In Auvers woonde ook dokter Paul Gachet, een
amateurschilder, die zijn gezondheid in de gaten kon
houden. Deze raadde Vincent aan zich volledig op het
schilderen te richten. In koortsachtig tempo werkte
Vincent in de tuinen en korenvelden rond het dorp. Hij
maakte bijna een schilderij per dag. Wij wandelden door
het dorp, wij liepen letterlijk in de schilderijen van
Van Gogh. Wij aten in auberge Ravoux waar Vincent ook
verbleef. We liepen over de akkers, waar Vincent
schilderde. Via de akkers kwamen we op het kerkhof van
Auvers-sur-Oise en bezochten de graven van Vincent en
Theo van Gogh. Het graf van Corneille is daar eveneens.
Schilderijen van Vincent van Gogh zagen we ook in Musée
d’Orsay en in Musée d’Orangerie. |
|
|
|
|
|
|
|
Daarna voerde onze reis ons richting
Parijs. Wij verbleven in Saint Germain en Laye. We
bezochten enkele musea. Ook was er tijd om bij de
vijvers in de Tuillerieen te zitten. |
|
|
|
Berthe
Morisot (1841 – 1895) groeide op in de cultuur
van de 19e
eeuw. Zij
leidde een ‘typisch vrouwenleven in een
vrouwonvriende-lijke tijd’. Zij was de eerste
vrouw die zich aansloot bij de groep
impressionisten. Ondanks de protesten van
familieleden en vrienden bleef zij streven naar
erkenning van deze kunstvorm. Zij en haar zus
Edma kregen les van oude meesters. Ook Berthe
verbleef in Auvers-sur-Oise, waarzij ‘en
plein-air’ schilderde. Zij raakte bevriend met
Édouard Manet, die grote invloed had op haar
ontwikkeling en stijl. En omgekeerd.
|
|
|
|
|
|
Claude Monet (1840
– 1926) schilderde vooral de landschappen uit de
omgeving waar hij woonde, zoals in Argenteuil het veld
met klaprozen en in Giverny scenes uit zijn beroemde
tuin. |
|
|
Als hij
buiten schilderde, probeerde hij in zijn werk
‘het moment’ te vangen. Hij schilderde hetzelfde
onderwerp keer op keer, steeds met ander weer en
op een ander moment van de dag. Hij werkte
dikwijls tegelijkertijd aan verscheidene
schilderijen uit een |
|
|
|
serie, omdat het licht
van de dag steeds veranderde. Zijn schilderij
‘Impression, soleil levant’ uit 1872 werd oorspronkelijk
geridiculiseerd door de kunstkritiek en door het
publiek. Deze impressie van een
zons-opgang maakte, dat de impressionisten, een groep
jonge kunstenaars die zich losmaakte van het door de
academie gepropageerde ideaal, hun naam kregen. Hij had
iets speciaals met water: de lichtschitteringen op het
water, de pracht van de natuur en de wisselende
seizoenen inspireerden hem. Wij zagen schilderijen van
Claude Monet in Musée Marmottan Monet, Musée d’Orangerie
en in Musée d’Orsay. |
|
|
|
Pierre-Auguste
Renoir (1841 – 1919) werkte al op zijn twaalfde als
leerling-schilder en maakte decoraties op porselein. In
zijn volgende baan als schilder van waaiers, wapens en
gordijnen was hij bijzonder productief. |
|
|
Met
kunstenaars als Monet, Bazille en Sisley
schilderde hij ‘en plein-air’. De jonge
kunstenaars namen hun schildersezels mee naar de
bossen van Fontainebleau en werkten in de
buitenlucht. Een van de belangrijkste elementen
in zijn werk is het licht. Hij mengde zijn
kleuren niet op het palet, maar bracht de
toetsen naast en over elkaar aan op het doek.
Deze manier van schilderen werd algemeen
nagevolgd door zijn tijdgenoten, de
impressionisten. |
|
|
Hij
schilderde zijn vrienden in het mondaine
restaurant La Fournaise te Chatou. Dit was een
populaire ontmoetings-plaats. Chatou kon in
twintig minuten per trein worden bereikt.Renoir
kwam er regelmatig, maar kon het eigenlijk niet
betalen. In zijn leven vervaardigde hij 4019
schilderijen, 105 aquarellen en 530 tekeningen,
waarvan 148 pasteltekeningen. Hij ligt begraven
in Essoyes. Een plaatsje, dat wij ook bezochten.
|
|
|
|
|
|
We bezochten Maison
Van Gogh en het atelier van Daubigny. We waren in
Barbizon, we bezochten Auberge Ganne en Atelier J.F.
Millet. We zagen de bossen van Fontaine-bleau. We liepen
langs de Seine, waar onder anderen Turner en De Vlaminck
schilderden. We bezochten Grez-sur-Loing, waar ook Karin
en Carl Larsson hun schilderijen maakten. We ‘deden’ de
Sisley-route langs de Seine, waren op de plekken waar
hij schilderde, we zagen de herberg die hij schilderde
toen de Seine was overgelopen. We zagen waar Pissaro had
geschilderd, we lunchten in Restaurant Fournaise, waar
Renoir schilderde, we liepen rond op het Ile des
impressionistes in Chatou en waren in Bougival en
Essoyes. En we bezochten Musée Rodin. |
|
|
|
Kortom, een heel
mooie reis waar we veel schoonheid zagen en (letterlijk)
in de voetsporen van de impressionisten liepen! |
|
|
|
Ien Heldoorn |
|
juni 2019 |
|
|
|
|
|
|