|
|
Käthe Kollwitz |
over een sociaal
bewogen kunstenares |
|
|
|
“Ik wil invloed uitoefenen in deze tijden
waarin de mensheid zo gedesoriënteerd is en zo hard hulp
nodig heeft.” |
|
Dit citaat typeert het karakter van het werk van Käthe
Kollwitz (1867-1945). Na haar huwelijk in 1891 vestigde
zij zich met haar man, de arts Karl Kollwitz, in een
arbeidersbuurt in Berlijn, om de armen hulp te bieden.
Onder de indruk van het werk van de Noorse kunstschilder
Edvard Munch gaf ze haar aanklachten vorm in stille,
uitdrukkingsloze figuren. |
|
De ellende van de Eerste Wereldoorlog hebben de sfeer
van haar werk voor goed bepaald. Persoonlijke ellende
was haar in die oorlogsjaren niet bespaard gebleven. In
1914 stierf haar zoon die dienst deed in het Duitse
leger. |
|
|
In 1915 begon Käthe aan de uitwerking
van de eerste plannen voor een gedenksteen voor het graf
van haar zoon. Het zou uiteindelijk uitgroeien tot een
groots oorlogsmonument Het treurend echtpaar, nu op de
oorlogsbegraafplaats in Koekelaere. Käthe geeft hierin
uiting aan het grenzeloos verdriet dat de oorlog haar
berokkende. |
|
Een dubbelbeeld van uitzonderlijk hoog kunstgehalte,
eenvoudig van conceptie en daardoor zeer aangrijpend. De
vader, Karl Kollwitz, neerblikkend op de duizenden
graven, waaronder dat van zijn zoon. De moeder, Käthe
Kollwitz zelf, voorovergebogen, één en al verdriet en
liefde. De kunstenares wilde in dit werk niet alleen de
moeder van haar zoon zijn, maar van allen die met hem de
dood vonden. |
|
HELIKON
Utrecht |
datum |
|
zaterdag 04 oktober 2014 |
tijd |
|
14.00 uur - 16.00 uur |
locatie |
|
Utrecht |
|
|
|
kosten |
|
€ 20,00 |
opgave |
|
via
webiste Helikon |
|
|
|
STROOMHUIS
Neerijnen |
datum |
|
woensdag 15 oktober 2014 |
aanvang |
|
20.00 uur |
locatie |
|
Neerijnen |
|
|
|
kosten |
|
€ |
opgave |
|
via
webiste Stroomhuis |
|
|
|
|
|
|