|
|
|
|
Camille Claudel |
|
|
In 1882 -
Camille was 18 jaar werd haar eerste
beeldhouwwerk tentoongesteld op de Salon in
Parijs. |
Rodin was erg
gecharmeerd van Camille en haar talent en vroeg
of zij zijn leerlinge wilde worden. Na enige
tijd was zij niet alleen meer zijn leerlinge,
maar ook zijn rechterhand, muze en maîtresse
geworden. Rodin kon niet meer zonder haar,
getuige de brieven die van hem bekend zijn. |
|
Zij had haar
eigen atelier en werkte zij aan zij met Rodin in
zijn atelier. Haar grote aandeel in beroemde
werken van Rodin, als De kus, De Denker, De
Burgers van Calais of Balzac, was tot voor kort
onbekend. In 1893 besloot zij alleen voor
zichzelf te gaan werken omdat zij vond dat Rodin
haar gebruikt had. Een en ander was vooral
ingegeven door het feit dat Rodin haar inbreng
geheim hield en omdat daarom alleen híj
gewaardeerd werd voor werk dat grotendeels door
haar was gemaakt, terwijl zij daarvoor op geen
enkele wijze erkenning kreeg. |
|
|
|
In haar eigen atelier ontstonden
beeldengroepen zoals Sakountala, gebaseerd op een
hindoelegende en La Valse, gebaseerd op een compositie
van Debussy. Camilles ergernis voor Rodin werd langzaam
omgezet in haat en ze wilde niets meer met hem en zijn
wereld te maken hebben. Ze ging zich isoleren, werd
achterdochtig en wantrouwde steeds meer mensen. |
|
Weinig mensen waren haar tot steun, ook haar eigen
familie niet. Haar moeder en haar broer lieten haar
opnemen in een psychiatrische inrichting. Hier bleef zij
tot haar dood in 1943. |
|
|
|
Sakountala |
La Valse |
Camille
Claudel |
Camille
Claudel |
|
|
|
|
|
l'age nyr |
Camille
Claudel |
|
|
|
|
|