|
|
|
MEESTERS DER MODERNE KUNST NA WO II |
|
In deze cursus wordt een
overzicht gegeven van kunst na de tweede wereldoorlog. |
Verschillende
disciplines zullen aan bod komen, architectuur,
schilderkunst, beeldhouwkunst. |
|
Na de tweede wereldoorlog heerste er
een enorme chaos. Er waren veel verwoestingen geweest,
velen waren dakloos, velen waren ver van hun woonplaats
verwijderd. |
|
In de periode van wederopbouw werd de
prioriteit aan de woningbouw gegeven. Er was een enorme
bouwproductie. We beginnen in deze cursus dan ook met de
architectuur. |
|
|
Het programma ziet er als volgt uit: |
|
|
College 1:
Architectuur en stedenbouwkundige
|
ontwikkelingen |
|
Le Corbuster |
|
|
|
|
We bekijken de
architectuur en de stedenbouwkundige
ontwikkeling. Le Corbusier heeft zich onder
andere beziggehouden met het ontwerp voor een
moderne stad. |
Hij wilde graag
woon- en leefgemeenschappen opzetten. Ook in
Nederlands kwamen er nieuwe woonsteden met
kolossale flats waartussen groenvoorzieningen en
speelvoorzieningen (de Bijlmer). In de jaren
zestig kon, door de welvaart, het wonen
in kleine gemeenten worden gestimuleerd. |
|
|
|
|
|
Karel Appel |
|
|
|
|
De leden van de
Cobra zochten hun inspiratie in
kinder-tekeningen en de cultuur van de
primitieven. |
De leden, onder
andere Karel Appel, wilden kunst een plek geven
in de samenleving. |
Juist door de
chaos in de maatschappij direct na de oorlog
streefden zij een idealistisch doel na om de
maatschappij te veranderen en mooier te maken
door middel van kunst. |
|
|
|
|
|
|
College 3:
Abstract Expressionisme |
|
Marc Rothko |
|
|
|
|
Tot de tweede
wereldoorlog was Parijs het belangrijkste
culturele centrum. Ook Berlijn en München waren
belangrijke culturele centra geworden. Na de
oorlog werd New York het belangrijkste centrum.
Hier zou het Abstract Expressionisme ontstaan.
We onderscheiden twee groepen namelijk de
actionpainting van onder andere Willem de
Kooning en Jackson Pollock en de
colourfieldpainting van Marc Rothko en Barnett
Newman. |
Als reactie
hierop zien we dat het intuïtieve plaats gaat
maken voor het rationele aspect. Kleur wordt
geheel
zelfstandig met als resultaat geometrische
abstractie zoals Hard Edge van Elsworth Kelly. |
|
|
|
|
Claes
Oldenburg |
|
|
|
|
Pop Art ontstond
in Engeland en daarna in Amerika. We zien het
resultaat van alles wat in grote overvloed
aanwezig is zoals consumptie artikelen. Pop Art
viel goed bij het publiek. |
Kunst was een
directe vorm van uiting zonder een boodschap uit
te dragen. Men toont het alledaagse leven zoals
consumptie artikelen, stripverhalen en films
Claes Oldenburg haalde zijn onderwerpen uit de
Amerikaanse eetcultuur en gaf die
vervreemdend weer door de producten enorm groot
weer te geven. |
|
|
|
|
College 5:
Nouveau Realisme, Minimal Art, Op Art |
|
Donald Judd |
|
|
|
|
In deze les
bekijken we verschillende stromingen. |
In de jaren
zestig was er in Frankrijk een groep kunstenaars
die zich Nouveaux Realistes noemden. Dit waren
onder andere Spoerri en Tinquely. Zij vonden Pop
Art te oppervlakkig en wilden een intellectuele
boodschap uitdragen met hun kunstwerken. |
In de jaren
zestig ontstond ook de Op Art. Elementen van het
futurisme, constructivisme en het Bauhaus lagen
ten grondslag. Door middel van geometrische
patronen wordt door het oog van de toeschouwer
een beweging waargenomen. Het ging om het
concept. |
Ook Minimal Art
ontstond in die tijd. Het ging om de vorm en het
waarnemen ervan. Het kunstwerk bestaat vooral
uit eenvoudige geometrische vormen, die herhaald
worden zoals we dat zien in het werk van Donald
Judd. |
|
|
|
College 6:
De Nieuwe Wilden |
|
Peter
Klashorst |
|
|
|
|
De kunstuitingen van de jaren
zestig en zeventig hebben het terrein van de
beeldende kunst vergroot. Alle materialen werden
gebruikt, ook tv. De video bijvoorbeeld was een
geschikt medium om happenings vast te leggen. |
Eind jaren
zeventig zijn ontwikkelingen te bespeuren die
gekenmerkt worden door figuratie en een
expressieve penseeltoets. De kunstenaar gebruikt
motieven van voor 1960. De groep wordt De Nieuwe
Wilden genoemd. Deze benaming verwijst naar de
naam van Les Fauves, de Wilden, uit het begin
van de twintigste eeuw. |
|
|
|
College 7:
Excursie Stedelijk Museum Amsterdam |
|
Stedelijk
Museum Amsterdam |
|
|
|
|
Ter afsluiting van de cursus
"Meesters der moderne kunst na WO II" zullen wij
een excursie door het Stedelijk Museum te
Amsterdam maken.
Deze datum van deze excursie wordt
in overleg met de cursisten vastgelegd. |
|
|
Info: |
locatie: |
|
Hogeschool INHolland Alkmaar |
|
|
Bergerweg 200; 1817
MN Alkmaar |
|
|
tel: 072 - 5183456 |
|
|
www.hovoalkmaar.nl |
|
|
|
cursus data: |
|
maandagdagochtend van 10.00
uur tot 12.30 uur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maandag |
15 |
oktober |
2012 |
|
|
|
maandag |
29 |
oktober |
2012 |
|
|
|
maandag |
5 |
november |
2012 |
|
|
|
maandag |
12 |
november |
2012 |
|
|
|
maandag |
19 |
november |
2012 |
|
|
|
maandag |
26 |
november |
2012 |
|
|
|
datum excursie in
overleg met cursisten |
|
|
|
werkvorm: |
|
hoorcollege met
gelegenheid tot discussie en eigen inbreng. |
kosten: |
|
€ 200,-- |
(6 colleges: 1
excursie) |
|
|
|
|
opgave/betaling: |
|
via de HOVO Alkmaar |
naar de site van HOVO
Alkmaar >>> |
|
|
ten name van: |
|
|
|
onder vermelding
van: |
|
|
|
|