De artistieke
ontwikkeling van de Franse kunstenaar Emile
Bernard (1868-1941) is goed te volgen: van de
eerste oefeningen van de zeer jonge kunstenaar,
via de spectaculaire vernieuwingen in Pont-Aven. |
|
In het begin van
zijn artistieke loopbaan had de pointilistische
schilderswijze van Van Gogh grote invloed op het
werk van Bernard. Beide schilders hadden ook
grote belangstelling voor Japanse prenten. |
|
In
Aix-en-Provence werkte Bernard samen met Cézanne
en ook hier valt een wederzijdse beďnvloeding
op. |
|
|
|
In 1888 was
Bernard naar Pont-Aven gereisd. Samen met
Gauguin legde hij in dit dorpje in Bretagne de
basis voor de symbolistische schilderkunst. De
mensen in Bretagne, hun authenticiteit en
religiositeit, maar ook de ruige natuur van de
streek inspireerden Bernard hier tot zijn
belangrijkste schilderijen. |
|
De schilders van
de School van Pont-Aven wilden vastleggen wat in
die tijd verloren dreigde te gaan. Tegenover het
vooruitgangsdenken was in die tijd bij velen het
gevoel opgekomen dat met die vooruitgang iets
authentieks verloren dreigde te gaan, dat vooral
te vinden was in het oude culturele stelsel. “Je
krijgt het gevoel dat men alleen maar naar
bronnen van inkomsten loopt te zoeken; de bron
van de dromen droogt op” schreef de
symbolistische dichter Gustave Kahn. |
|
In de lezing
leren we Bernard kennen als een zeer
vooruitstrevend kunstenaar die de tijdgeest
trotseerde en consequent zijn eigen weg ging.
Hij was van grote betekenis voor de
avant-gardeschilderkunst van het
postimpressionisme tot het symbolisme, maar
uiteindelijk ging hij over op een klassieke
stijl. Zijn leven was vol van veranderingen, met
als resultaat een even ontroerend als
fascinerend oeuvre. |
|